navbar

Drager og Dæmoner Ekspert – Karakter Skemaer

Af

Til ethvert PnP rollespil hører person-/karakter skemaer. Det er umuligt at holde styr på alle din karakter’s grund egenskaber, færdigheder, kropspoint, våben, ammunition, penge og udstyr og hvad der eller må være af karakter specifikke informations. Du kan finde det originale (blå) Drager og Dæmoner Ekspert Regelsæt’s Karakter Skema lige her i pdf format:

A4 størrelse – forside

A4 størrelse – bagside

A5 størrelse (for- og bagside på eet A4)

Og her har du det originale Drager og Dæmoner Grundregler Karakter Skema:

A4 størrelse

10 Kommentarer

  1. Kim Falk Rangård
    23. marts 2010

    | 19:54

    Jeg søgte nu til basis, ikke ekspert, hihi… har det begge sider til Ekspert i form af billedfiler… så det…

  2. Martin Vestergaard
    25. marts 2010

    | 22:45

    Ikke noget problem. Rolleperson skema til Grundreglerne kommer straks 😉

    – Martin

  3. Martin Vestergaard
    24. april 2010

    | 10:03

    Så blev rolleskemaet fra Grundreglerne endelig lagt ud…

    – Martin

  4. Kim Falk Rangård
    15. maj 2010

    | 10:09

    hey

    har egentlig et spørgsmål mere… findes der egentlig kort over verdenen på dansk, eller er det kun svenske? og i givet fald, hvor kan man evt. finde et i god kvalitet?

  5. Martin Vestergaard
    3. juni 2010

    | 22:41

    Vi har været igennem gemmerne, har udfrittet netværket og slidt det ene “o” ud a Gogle…

    Vi kan desværre ikke finde noget kort på dansk, hvilket egentlig er for dårligt. 🙁

    I vores egne spil bruger vi håndtegnede kort, som ikke rigtig egner sig til mangfoldiggørelse. Men jeg har foreslået at der bliver lavet et “ordentligt” kort på dansk. Så må vi se om det bliver til noget.

    Indtil da hører vi gerne hvis nogen ligger inde med et delbart kort – på dansk 😉

  6. Lars
    10. august 2010

    | 17:39

    Hvordan beregner man færdighedspoing til DaD Expert?

  7. Martin Vestergaard
    11. august 2010

    | 07:06

    Hej Lars,

    Alt efter din karakter’s alder får han/hun et vist antal baggrundspoint til at købe færdigheder med inden spillet startes.

    Ung: 160 point – Moden: 220 point – Midaldrende: 280 point – Gammel: 340 point

    Hvilken aldersgruppe din karakter tilhører kommer an på hvilken race han/hun er.

    Jeg skal se om jeg ikke kan få lavet en kopi af skemaerne.

    Hvis du mener i selve spillet, så får din karakter et (1) point om dagen for hver succesfuld anvendelse af en færdighed – dvs. lykkes din karakter i at Bluffe, får han/hun et ekstra point i Bluffe. I tilfælde af et perfekt eller særligt slag kan antallet af færdighedspoint øges til 1D4.

    Håber det var svar nok. Ellers må du lige uddybe hvad du mener helt nøjagtigt. 😉

  8. Lars
    14. august 2010

    | 00:33

    Kan man beregne det på denne måde.
    INT-gruppe * professionværdi * alder
    Forklaring: Hvis karateren har en INT fx på 15 = 3 og har valgt profession som en værdi på fx 5, og har aldren 22, bliver det hele til 3 * 5 * 22 = 330 point.

  9. Martin Vestergaard
    17. august 2010

    | 20:05

    Jeg ville være ked at at basere beregningen på en grundegenskab. Grundegenskaberne kan til en vis grad manipuleres, før spillet startes – spilleren kan i vores spil vælge at omrokere nogle af sine grundegenskabspoint. Det betyder, at spilleren kan spekulere i at opnå høj INT og derved flere færdighedspoint.

    Man kan sige at en person med højere INT vil også kunne nå at have lært mere end en person med lavere INT i samme tidsinterval… men en stor del af vores færdigheder er ikke baseret på INT.

    Forskellen på en person med INT gruppe 2 og en med INT gruppe 3 ved din beregningsmetode er 11o point – og det bliver til en hel del færdigheder mere eller mindre.

    Også alderen har stor indflydelse i din beregning. En aldersforskel på 10 år er lig med 150 point. Det er ret meget når man tænker på, at forskellen på Ung og Gammel i standarden kun er 180 point i alt.

    Når alt det er sagt, vil jeg også sige, at I kan selvfølgelig beregne færdighedspoint, som i har lyst. Det er jeres spil og hvis I er enige, kan andre jo være enige eller uenige uden at det bør bekymre jer. Hvis I gerne vil have mange færdighedspoint til at starte med, er det en udmærket beregningsmodel. Jeg er bare ikke så vild med den (personlig holdning) og vil hellere holde mig til standarden.

  10. 3. juli 2018

    | 06:44

    Ved man egentlig, hvorfor der i dansk DoD (og uændret i EDD) rulles 3T6 for INT, når der i de oprindelige BRP-systemer, f.eks. Runequest og Call of Ctulhu, rulles 2d6+6?

    Den danske version kan sagtens forstå, at det giver mere realistiske værdier (også relativt til dyr og f.eks. sortfolk) at rulle 2T6+6 for STØ (engelsk SIZ), så hvorfor knækkede filmen mht. INT?

    Var det bare en tyrkfejl, de lavede hos Eventyrspil, hvor man så efterfølgende var for stædig til at ville indrømme det?

    Hvad angår Lars’ forslag, så er jeg helt enig i at det er urealistisk at grundegenskaber såsom INT hjælper med at blive hurtigere bedre til færdigheder *efter* spilstart, men ingen effekt har under figurskabelsen.

    Det er dog en fejl at fokusere for meget på INT. Jeg tror det ville være bedre at give en multiplikationsfaktor på det antal færdighedspoints man har, i figurskabelsesprocessen, på 100+I+S+K i procent.

    Værdien for I er så 2 for hvert point INT er større end 10, og -2 for hvert point INT er lavere end 10. Har man INT 14 så får man altså (på den konto) 8 % flere points, men har man INT 7 så får man 6 % færre.

    Ligeledes er S lig med (2xSMI)-10, og K=(1xKar)-10.

    Dette baseres på en antagelse om, at de fleste færdigheder er baseret på enten INT eller SMI, og i restgruppen så er de fleste baseret på KAR.

Skriv en kommentar!



Kalender

    No events to show